Nu går vi in i den sista veckan innan sommaruppehållet. Vi tog ett snack med huvudtränare Andreas Ingemarsson om försäsongen, spelarnas utveckling och blickarna mot hösten.

Nu går vi in i sista veckan innan sommaruppehållet. Hur tycker du att spelarna har hanterat försäsongsträningen hittills?
– Jag kan bara berömma samtliga spelare. De har tränat hårt och mycket, och det har inte varit något gnäll alls. Så det känns riktigt bra!

Vilka fysiska delar har ni lagt störst fokus på under försäsongen?

– Vi har valt att jobba en hel del med puls för att förbättra återhämtningen, samtidigt som vi lagt mer fokus på benstyrka. Tidigare har spelarna tränat mycket överkropp för att se bra ut på stranden, men den träningen har de fått sköta själva i år.

Hur har spelarna svarat på belastningen med innebandy, löpning, styrketräning och övrig fysträning?

– Av den respons vi fått och det vi själva sett har spelarna tyckt att det varit en rolig försäsong med stor variation. Det har gjort att motivationen varit hög och att de kunnat ge sitt bästa på varje träning.

Har du sett några tydliga framsteg i gruppens fysiska kapacitet sedan starten?

– Det tydligaste tecknet är att vi orkar så mycket mer nu, och så ska det ju vara. Men det verkliga kvittot kommer när vi går på is och får svar på om vi tränat rätt eller inte.

Hur har ni arbetat för att balansera hård träning med återhämtning?

– Spelarna har fått tydliga mål utifrån sina pulsband och vilka zoner de ska ligga i. Då ser vi när vi behöver bromsa eller öka belastningen för en individ. Där har vi ett fantastiskt bra samarbete med HPC.

Finns det några spelare som gjort extra stora framsteg rent fysiskt under våren?

– Många ser riktigt fina ut, men det är framför allt på de yngre spelarna man ser den största utvecklingen. Algot Thuresson, Adam Linnér, Felix Gunnarsson och Lukas Mattson ser ut att ha tagit stora kliv i den fysiska biten.

Hur ser sommarupplägget ut för spelarna när det gäller egen träning?

– De har ett stort egenansvar att ta i sina program. Samtidigt ska de få njuta av en hel veckas ledighet innan vi kör igång igen vecka 32.

Vad förväntar du dig att spelarna ska ha gjort när ni samlas igen efter sommaren?

– Jag förväntar mig att de kommer väl förberedda så att vi kan göra oss själva rättvisa när vi startar upp igen. Jag är inte det minsta orolig för de individer vi har i det här laget. De tränar stenhårt!

Om du summerar den fysiska försäsongen hittills, hur nöjd är du med gruppens arbete och utveckling?

– En guldstjärna.

Vad ser du mest fram emot när ni samlas igen efter sommaren?

– Att vi kan fortsätta det vi påbörjat och tillsammans jobba mot att göra den bästa säsongen i Åbys historia!

Vi tackar Andreas för pratstunden och önskar spelare, ledare och supportrar en riktigt härlig sommar. Vi ses igen när laget samlas för uppstart vecka 32!