Måns förlänger

Måns förlänger

Måns Racov är nu klar för en fortsättning i den gula tröjan. Häromdagen signerades ett nytt kontrakt som gäller 2+1 år.

Efter att ha spelat sex matcher med oss för två säsonger sedan på avtal med Vetlanda så anslöt Måns permanent till Åby för ett år sedan.
Och nu står det klart att Måns fortsätter i den gula tröjan i minst två säsonger till.

Säsongen som gick så deltog Måns i samtliga 28 matcher, sex i kvalet och 22 i serien. Oftast som back men också en del som defensiv mittfältare.
Måns är en spelande försvarare som är duktig på skridskorna och en person som ger allt för laget i alla lägen.

I vintras så visade vårt innerförsvar med Måns, Gustav Wallin och Linus Sandqvist, att de när vi lyckades med försvarspelet över hela banan, kunde stänga ner i stort sett helt. Rättvik hemma strax efter nyår är ett exempel på det.

Måns bodde senaste säsongen kvar i Vetlanda och pendlade men nu talar mycket för att det blir en flytt till Växjö där eventuellt studerande väntar framöver.

Riktigt roligt att Måns fortsätter i laget och i och med hans påskrift börjar nu truppen ta form.

****************************************

Måns Racov
Född: 1 april 2003, 20 år
Position: Försvar
Nr: 48
Klubbar:
Vetlanda BK (moderklubb), Nässjö IF (på avtal med VBK 2020-21), Åby/Tjureda IF (på avtal med VBK 2021-22), Åby/Tjureda IF 2022/23 –
Meriter:
5 p19-landskamper, 5 P17-landskamper, 2 P15-landskamper
P19-VM-guld 2022
P17-VM-silver 2020
J20-SM-guld 2018/19
Elitseriematcher: 14 st för Vetlanda BK.
Elitseriedebut: 29 oktober 2021 mot Tellus på bortaplan.

Säsonger i Åbys a-lag: 2 ( 1 på avtal med Vetlanda BK)
Matcher: 34
Poäng: 4
Mål: 1
Assist: 3

Från Uppsala till Åby/Tjureda – William Liw skriver på

Från Uppsala till Åby/Tjureda – William Liw skriver på

Första nyförvärvet på spelarsidan är klart. William Liw, senaste fem säsongerna i IK Sirius har skrivit på ett kontrakt som gäller 1+1 år.

William Liw är uppvuxen i Edsbyn där också hans bandykarriär började en gång i tiden. WIlliam fyllde 29 år för drygt två veckor sedan.

William kommer från en riktig bandysläkt. Pappa Thomas Liw tränade Edsbyn under sex säsonger där det blev SM-guld 2017 och 2018.
Före detta storspelaren Daniel Liw är Williams farbror. Och även farfar Lars Liw har även han något SM-guld på meritlistan. Dessutom spelar Williams yngre bror Matteus bandy.

Ytterhalv som gör andra bättre
William är en ytterhalv som är spelskicklig och duktig på att sätta sina lagkamrater i bättre lägen.
En lagspelare som ger allt i alla lägen.

Elitseriedebut gjorde William säsongen 2013/14 i Edsbyn. Säsongen därefter blev det flytt till Falun och Falu BS där det blev spel i fyra säsonger.
Den sista av dessa fyra, 2017/18, var William med och spelade upp Falu BS i Elitserien och kort därefter inför kommande säsong värvades han till IK Sirius där han spelat de senaste fem säsongerna.

Totalt har det det blivit närmare 190 matcher i Sirius i högsta ligan för William under dessa säsonger.

Flyttlasset till Växjö går i augusti
William kommer köra första delen av försäsongen på egen hand innan flyttlasset från Uppsla ner till Växjö går i augusti.

Med sig till Växjö och Åby har William flickvännen Nora som ska studera i Växjö i tll hösten.

Vi tog och ringde upp William för en pratstund:

Välkommen till Åby/Tjureda IF, hur känns det?
– Det känns jättebra. Det ska bli otroligt roligt att få träffa lagkamraterna och ledarna och köra igång.

Vad gjorde att valet föll på Åby
– Det är en klubb som vill framåt, och ett ungt spännande lag. Sen så verkar Växjö vara en riktigt fin stad.

– Sen var allt väldigt bra när jag var nere och hälsade på hos er under VM. Fin hall, bra bemötande, det kändes bra allting.

Berätta lite snabbt om dig själv
– Jag är född i Västerås men uppvuxen i Edsbyn.

– 29 år, bandytokig, sportintresserad, spelar golf som många bandyspelare, Inte såbra ännu men det kanske kommer.

Beskriv dig själv som bandyspelare
– Jag spelar ytterhalv eller mittfältare.

– Spelskicklig spelare som gör andra bättre. Gillar att sätta andra i bättre läge.

Du har spelat i Elitserien med Sirius de senaste fem säsongerna, gjort över 140 matcher, att gå ner ett steg i seriesystemet, är det något man i detta läget tänker på som spelare?
– Nej det var inget jag alls tänkte på, utan jag kände att det var Åby som passade mig, både spelmässigt och allt runtomkring. Så för min del spelar det minre roll vilken division det gäller.

– Sen hoppas man ju givetvis att Åby kan ta sig tillbaka till Elitserien, och att man förhoppningsvis kan vara med på den resan.

Tack för pratstunden William och varmt välkommen till Åby/Tjureda IF

Christian Boman klar som assisterande tränare

Christian Boman klar som assisterande tränare

A-laget har gjort klart med Christian Boman som assisterande tränare för den kommande säsongen.

Efter att ha lagt målvaktshandskarna på hyllan tidigare i vår så går nu Christians resa inom bandyn vidare med att kommande säsong vara assisterande tränare I Åby/Tjureda till huvudtränare Johan Svensson.

Christian bor i dagsläget i villa i Vetlanda tillsammans med sambon Elin och hunden Atlas. Han är fostrad i Gripen/Trollhättan och flyttade 2007 till Nässjö för att gå i bandygymnasiet där. Under hans tid i Nässjö bodde han tillsammans med ÅTIF-produkten Fredrik Otterberg.

Spelade i Åby 2016/17
2010 flyttade han till Vetlanda för spel i VBK där han stannade till och med säsongen 2016/2017. I slutet av säsongen 2016/2017 utlånades han till ÅTIF och hade stor del i ÅTIF uppflyttning till Allsvenskan. Säsongerna 2017/2018 och 2018/2019 spelade han för Tranås BoIS för att sedan återvända till VBK där han spelade fram till i våras då han avslutade sin aktiva spelarkarriär.

Christian har nu valt att skriva ett 1+1 avtal som assisterande tränare för ÅTIF i och med hans fortsatta intresse för bandyn och för att bli tränare. Att valet föll på ÅTIF förklarar han med att han fick en väldigt bra känsla av föreningen under den korta tid han spelade i föreningendär han upplevde ett stort engagemang och värme från alla runt laget.

En välskött förening som är mån om alla som kommer till dem
Christians känsla är att föreningen är välskött och mån om dem som kommer till föreningen. Christians egen ambition med tränaruppdraget är att han vill pröva sina tankar och idéer genom att överföra dessa till spelarna i laget och till ledarna runt laget. Han säger att det kommer bli intressant att tillsammans med Johan som huvudtränare föra laget till Elitserien igen!

Christian tror att genom sin styrka att se individen bakom bandyspelaren så kommer han få alla att trivas och därmed prestera bättre utifrån sina och lagets gemensamma förutsättningar.

Riktigt roligt att ha Christian tillbaka i Åby och vi hälsar honom hjärtligt välkommen!

Torsten Gunnarsson har lämnat oss

Torsten Gunnarsson har lämnat oss

En vecka efter bandy-VM fick vi det dystra beskedet att en av föreningens trotjänare lämnat oss. Torsten Gunnarsson har avlidet i en ålder av 79 år efter en tid sjukdom. Torsten har varit ÅTIF trogen sedan barnsben. Han gjorde sin A-lagsdebut i bandy 1966 och under 15 säsonger spelade han hela 302 matcher i A-laget. Torsten fortsatte sedan som ledare för vår ungdomsbandy i hela 22 säsonger. Han ingick även i plankommittén och många har nog sett honom på ismaskinen. Han har också spelat över 200 fotbollsmatcher och dessutom varit fotbollstränare. Hans känsla för idealitet och för ÅTIF har han fört vidare till sin familj. Efter avslutad aktiv karriär så tror jag inte han missade att se någon av våra matcher på såväl fotbolls- som bandyplanen. Vi sänder en tacksamhetens tanke för allt vad han gjort för vår förening. Våra tankar går till familjen.

TACK alla fantastiska VM-volontärer!!

TACK alla fantastiska VM-volontärer!!

Kära volontärer (dryga 130! st), ingen nämnd och INGEN glömd!

Vi vill på detta sätt uttrycka vårt djupaste tack till er alla för ert fantastiska arbete och ert engagemang under bandy-vm. Ni har givit av er tid och energi för att hjälpa till under arrangemanget, helt fantastiskt!

Ert ideella arbete har gjort en verklig skillnad, och ni har visat vad som är möjligt när människor kommer samman och arbetar mot ett gemensamt mål. Ni har spridit en massa glädje och ni har visat er vilja att ge utan att förvänta er något i gengäld.

Ni är en inspirationskälla, och vi är så tacksamma för att ni finns! Er stora vilja att hjälpa till hoppas vi kommer att inspirera andra att göra samma sak.

Så än en gång, från djupet av våra hjärtan, tack för allt ni bidragit med! Vi hoppas att ni känner stolthet och glädje i det arbete ni har gjort.

Vi återkommer med en inbjudan till en ”tackfest” till er alla som varit med och hjälpt till!

Varma bandykramar
Styrelsen i Åby Tjureda IF